Op tijd er bij

Vrijwilligers helpen inwoners met administratie

Aan het eind van m’n geld houd ik altijd een stuk maand over. Een bekende Loesje-uitspraak, die echter steeds vaker realiteit wordt voor mensen. Gelukkig zijn er vrijwilligers die zich inzetten om inwoners uit Stein te helpen. Zoals Lilibeth Tempelman, vrijwilliger administratieve ondersteuning bij Partners in Welzijn (PIW). Zij helpt Annemie Dreessen uit Stein bij haar administratie.

“Soms heb je even een push nodig, Lilibeth geeft me dat steuntje in de rug”

Annemie vertelt: “Het klikte meteen goed met Lilibeth. Ze was er toen ik het moeilijk had. Ik was weduwe geworden en had het er zwaar mee. Ik zat met de rouwverwerking en was ook ineens de uitkering van mijn man kwijt”. Annemie nam contact op met welzijnsinstelling PIW. Zo ontstond de match met vrijwilliger Lilibeth.

Wat is nodig?

“Toen ik bij Annemie binnenkwam zijn we eerst nagegaan: wat moet er gebeuren?”, vertelt Lilibeth. De bijstandsuitkering aanvragen bleek de eerste stap. “Ik heb Annemie geholpen met het aanleveren en controleren van gegevens. Dat is voor veel mensen niet eenvoudig.  Daarnaast zijn we ook gaan kijken wat Annemie gelukkig maakt, dat bleek vrijwilligerswerk te zijn. Dat doet ze nu twee keer per week in de Moutheuvel”. Annemie: “Ik heb zelf in de thuiszorg gewerkt. Toen mijn man ziek was, heb ik hem zes jaar lang intensief verzorgd. Ik vind het fijn om mensen te helpen”.

“Vrijwilligerswerk geeft veel voldoening; de mensen zijn echt blij met je”

Blij met kleine stappen

Situaties waarin de vrijwilligers terecht komen lopen uiteen. Lilibeth: “We komen in huizen waar de boodschappentassen vol ongeopende brieven klaarstaan. Tot situaties waar de mensen het wel op orde hebben, maar er even niet uitkomen, zoals bij Annemie”. De mensen zijn blij met kleine stappen: “Als brieven al op stapels gesorteerd klaar liggen, terwijl ze eerst in tassen gepropt zaten, is er al een stap in de goede richting gezet”.

Op tijd er bij

“Bij financiële problemen helpt het om er op tijd bij te zijn”, zegt Lilibeth. “Daarom is het goed dat de gemeente afspraken met PIW heeft gemaakt om inwoners met betalingsproblemen op te bellen om ze te helpen”. Lilibeth kan het weten, want ze heeft zelf 10 jaar geleden bij een energiebedrijf gewerkt: “Het is geen pretje als je mensen van elektriciteit moet afsluiten omdat ze een betalingsachterstand hebben. Bij een paar maanden achterstand is het nog te overzien, maar daarna stapelen de problemen zich steeds hoger op”. Met haar ervaring is Lilibeth een waardevolle toevoeging in het team van vrijwilligers, die mensen bellen. En Annemie? Die kan Lilibeth altijd bellen als dat nodig is!

Lees meer over samen vroegtijdig alert zijn op schulden. Of ga naar de dienstverlenende website en lees meer over de mogelijkheden die de gemeente biedt op het gebied van schuldhulpverlening en budgetbeheer.

Ook een verhaal te vertellen?

Deel hieronder je verhaal met ons!

Verhaal indienen