Samen werken aan een beter snelwegennetwerk

Samen werken aan een beter snelwegennetwerk Inwoners denken mee over verbreding A2

De werkgelegenheid en mobiliteit in Limburg groeien. Om de bereikbaarheid van Stein te behouden en de doorstroming van verkeer te verbeteren wordt het stuk van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide verbreed. Wim Hermans en Ad van Gils vertegenwoordigen Stein bij dit project van Rijkswaterstaat: “Wij zorgen ervoor dat de leefbaarheid van de inwoners van Stein bij deze wegverbreding worden meegenomen.” Ze vertellen hun verhaal.

In het buurtenplatform zijn alle buurten langs de A2 vertegenwoordigd. Door een oproep van de gemeente Stein zijn Wim en Ad opgenomen in het buurtenplatform en vertegenwoordigen zij Stein. Ze denken mee en zorgen ervoor dat de leefbaarheid van Stein worden meegenomen bij de verbreding van de snelweg. “We hebben ons aangesloten bij het platform om iets te kunnen betekenen voor de leefbaarheid van onze kernen”, vertelt Wim. “Bovendien gingen wij met pensioen en hebben wij vanuit onze historie als projectmanager en projectcontroller iets met de grootte van dit project”, vult Ad aan.

De A2 niet zien, niet horen, niet voelen

Dat Wim en Ad veel van de verbreding af weten, is snel te merken. Al snel snijden ze het onderwerp aan wat dit project voor Stein zal opleveren. De verbreding zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid en een betere doorstroming. “Urmond  is de plek waar we de meeste last hebben van het geluid van de A2 en dat is zeker het geval bij de uitvoering van dit project. (2022 – 2025) Maar uiteindelijk rijdt er minder sluipverkeer door onze kernen”, aldus Ad “Regelmatig stellen we aan buurtbewoners vragen die betrekking hebben op de A2. Meestal is dan de reactie: ik wil de A2 niet zien, niet horen en niet voelen”. Daarom is het belangrijk dat we meedenken en ervoor zorgen dat we er het beste van maken”.

“Geluidsoverlast gaat afnemen”

Wim en Ad hebben in het afgelopen anderhalf jaar ongeveer 20 vergaderingen met Rijkswaterstaat en het buurtenplatform gehad. “De meeste buurten denken mee over viaducten en tunnels. Wij denken met name mee over de geluidsoverlast, fijnstof en lichtvervuiling.
Die neemt na de verbreding met de juiste geluidsschermen met minimaal drie decibel af”, vertelt Wim. “In 2022 gaan ze beginnen met de bouw en ze verwachten in 2025 klaar te zijn. Maar eerst moet er nog nagedacht worden over bouwplaats ontwikkeling en opstellingsplaatsen”. “Mensen mogen zich altijd melden om hierover mee te denken”, sluit Ad af.

Ook een verhaal te vertellen?

Deel hieronder je verhaal met ons!

Verhaal indienen